Monday, January 14, 2013

Gigi Punya Pasal..,

Assalammualaikum peps!

My entry for today is about 'Gigi'.., Ngee.., saya nk kongsi pasal sejenis ubat yg memang bkesan tuk sakit gigi ni.., sebabnya.. sya prnh skit gigi, n xmau orng lain skit gigi mcm sya.., HuHu.., bila skit gigi, kita N Dia yg tahu mcm mna sakitnya.., dri gigi -->> leher -->> tengkuk -->> ke otak.., - Skit gigi tyme exam baru2 ni.., -->> last2 bulan  Disember tahun lalu smpilah exam (Setahun lamanya.., Hee~ :P)... 2 mggu sblum exam, slalu sakit gigi.., bila mlm skit gigi smpi ke subuh! kdg2 siang pun skit jg.., Skit gigi ni boleh buat kita NANGIS.., Ngeeee.., :P  kdg2 xdpt study dn tido sbb XTAHAN SAKIT!..,
Paling spoil, first day exam.., tyme tu jg skit xmau hilang, :'(
Bila dpt tahu ada ubat yg OK, Alhamdulillah.., N bila exam, sya akan telan ubat tu.., Walaupun rasa ngilu dlm diam tpi it's ok.., ^_^y ada djual dkt FARMASI k, Nama ubat dia Apo-Napro-Na (Naproxen)... Ubat tahan sakit..

Apakah itu ubat Naproxen ?
Naproxen adalah dalam kumpulan ubat yang dikenali sebagai ubat tahan sakit bukan steroid (NSAIDs). Ia berfungsi dengan mengurangkan hormon yang menyebabkan keradangan dan kesakitan dalam badan.
Naproxen digunakan untuk merawat sakit atau keradangan yang disebabkan oleh keadaan seperti arthritis, ankylosing spondylitis, tendinitis, bursitis, gout, atau senggugut.
Preskripsi naproxen digunakan untuk melegakan kesakitan, bengkak, dan kekejangan yang disebabkan oleh Osteoartritis (artritis yang disebabkan oleh kerosakan lapisan sendi), rheumatoid (artritis yang disebabkan oleh pembengkakan lapisan sendi), artritis juvana ( penyakit sendi di kalangan kanak-kanak), dan ankylosing spondylitis (artritis yang terutamanya mempengaruhi tulang belakang). Preskripsi pil naproxen, juga digunakan untuk melegakan sakit bahu disebabkan oleh burisitis (keradangan di kawasan yang berisi cecair dalam sendi bahu), tendinitis (radang tisu yang menghubungkan otot ke tulang), artritis gout (serangan sakit sendi disebabkan oleh pembinaan bahan-bahan tertentu dalam sendi), dan kesakitan dari sebab-sebab lain, termasuk senggugut (sakit yang berlaku sebelum atau semasa tempoh haid). Naproxen bukan preskiripsi pula digunakan untuk mengurangkan demam dan melegakan kesakitan ringan daripada sakit kepala, sakit otot, arthritis, haid, selesema, sakit gigi, dan sakit belakang.
-->> apa2 hal.. klik link ni k.., byk perkara yg kita perlu tahu ttg ubat ni.., bukan suka2 telan.., HuHu
http://www.malaysianpharma.com/index.php/n/188-naproxen.html

p/s Saya Kaya dgn ubat-ubatan masa exam.., Dn mgkin skrng?? Hee~ :p


Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Saya! Like Kalau Suka!

1 comment:

mecha_praline said...

saya pernah sakit gigi dulu.

1. punca utama sebab rutin cuci gigi tak buat betul betul.

2. kesanya kaviti dan plaque banyak disekitar gigi dan gusi. maka banyak bakteria kat situ. gusi akan radang dan akar gigi akan lemah dan rosak. kalau tak buat scaling gigi akan rosak dan sakit yang amat sangat.

sakit gigi ni memang ngeri.