Friday, November 23, 2012

ANak SoleH DaN SoleHah

Assalammualaikum..,


Owh yeah lama xtulis entry.., ^_^y.., Mari kita learn something about-->> mcm mna tuk jdi anak SOLEH dn SOLEHAH.., saya pcaya smua orng mhu jdi anak yg soleh dn solehah spya slamt dunia akhirat.., dapat msuk Syurga yg Indah dan sekaligus dpt bantu ayah dan mak msuk sekali ke JANNAH.., (saya juga).., tapi persoalannya, sjauh mana kita mndidik diri ke arah itu?? Okay.., Mari baca..., (text ni sya baca n pndah dkt sini.., HiHi) ^_^y..,
 

1 ) Mentaati kedua ibu bapa
Anak yang soleh dan solehah ini sentiasa mentaati ibu bapa mereka selagi mana ia tidak terkeluar dari syarak…Kita yang sebagai anak ni adakah sentiasa mentaati kedua ibubapa kita ??? cube kita renung dan muhasabah balik diri kita…adakah kita pernah menaikkan suara di depan mereka ataupun kita pernah menyakiti hati mereka ???
Moga-moga kita tidak tergolong didalam golongan di atas…Firman ALLAH di dalam surah AL-ISRAA’ ayat yang ke 23 juzuk yang ke 15 yang bermaksud : “ Dan Rabb-mu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain DIA ( ALLAH ) dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibubapa mu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang dari keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali jangan kamu mengatakan kepada keduanya perkataan “ ah “ dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka ucapan yang mulia “.Disini dapat kita melihat betapa untuk kita hendak menjadi anak yang soleh dan solehah perlu mengelakkan diri kita daripada berlaku kasar kepada kedua ibubapa kita apatah lagi meninggikan suara dihadapan mereka ketika mereka sudah lanjut usia…sentiasalah kita berdoa kepada kedua ibubapa kita dengan doa yang setiap kali kita baca selepas selesai solat : “ Ya Allah, ampunilah dosaku dan dosa kedua ibubapaku , kasihani mereka sepertimana mereka mengasihiku dan mendidikku sejak kecil lagi “.amiin…
2 ) Tingkah laku dijaga dan akhlak dipelihara.
Anak soleh dan solehah sentiasa menjaga tingkah laku daripada melakukan perkara-perkara yang boleh mengaibkan diri…apatah lagi melakukan perkara yang boleh mendatangkan malu kepada keluarga…Tidak dinafikan manusia tidak terlepas daripada melakukan dosa terutama dosa kecil yang kadang kala kita tidak perasaan perkara yang kita buat itu mendatang dosa…tetapi ALLAH itu Maha Pengampun…apabila kita melakukan dosa , cepat-cepat kita beristiqfar dan memohon ampun kepada Yang Maha Esa…Untuk menjadi anak yang soleh dan solehah perlu kita menjaga akhlak kita,kerana akhlak merupakan faktor utama untuk menjadi anak yang soleh dan solehah, jika akhlak kita tidak dijaga tidak mungkin kita akan menjadi anak yang soleh dan solehah…

3 ) Amalan dijaga kerana Yang Maha Esa
Anak yang soleh dan solehah perlu menjaga amalan , dan amalan itu adalah semata-mata kerana Yang Maha Esa…Kadang-kadang kita sebagai manusia ini juga ada culas didalam melakukan amalan kepada Allah terutamanya di dalam solat…untuk menjadi anak yang solehah dan solehah perlu mendahulukan perkara yang wajib seperti solat diawal waktu…macam mane kita mahu menjadi anak yang soleh dan solehah jika solat kita tidak dijaga…apabila solat kita dijaga insyaAllah,amalan – amalan kita akan menjadi lebih teratur…selain itu juga untuk menjadi anak soleh dan solehah ialah perlu menjadikan al-quran sebagai sahabat karib dikala senang dan susah…sentiasa basahi lidah dengan al-quran dan zikrullah…insyaAllah,untuk menjadi anak yang soleh dan solehah ada didalam setiap diri setiap mereka yang bergelar anak.


4 ) Tiada cinta selain cinta kepada Allah, Tiada rindu selain rindu kepada Rasulullah

Cinta merupakan fitrah bagi setiap manusia kerana manusia sememangnya memerlukan pasangan , Bagi anak yang soleh dan solehah, cinta Allah mengatasi cinta segala-galanya…apabila cinta Allah telah bertakhta dihati, cinta kepada Rasulullah adalah cinta seterusnya dan cinta ibubapa selepas itu…tiada istilah couple bagi setiap insan yang belum berkahwin kerana ia adalah nafsu semata-mata…bercinta selepas kahwin adalah nikmat yang paling berharga bagi setiap pasangan itu…oleh itu, bagi pasangan yang telah telanjur bercinta apa kata halalkan perhubungan itu dengan perkahwinan…nak jadi anak soleh dan solehah tak ??? Bila bercinta , mesti ada perasaan rindukan ??? Persoalannya, adakah rindu kita pada Rasulullah lebih lagi ataupun rindu pada kekasih mengatasi segala-galanya ??? Perkara ini sebenarnya tidak dapat dinafikan bilamana kita melihat sendiri anak-anak muda kita bilamana teknologi semakin canggih, perasaan itu boleh diluahkan melalui pelbagai cara seperti di handphone melalui ‘sms’…yahoo messenger dan sebagainya…tetapi kita kena ingat, biarlah rindu pada Rasulullah mengatasi segala-galanya…itulah ciri-ciri ingin menjadi anak soleh dan solehah.

5 ) Kasih sayang hanya pada ibubapa, Guru dan teman-teman sentiasa dikasihi…
Anak soleh dan solehah perlu meletakkan kasih saying ibubapa yang paling utama daripada kasih sayang selain mereka kerana tanpa mereka tidak mungkin kita dilahirkan kedunia ini.Kita boleh melihat pengorbanan seorang ibu yang menanggung keperitan dan kepayahan mengandungkan kita selama 9 bulan 10 hari.Ibu jugalah yang sanggup bersengkang mata apabila anak tidak tido malam apatah lagi jika anak itu sakit,ibu jugalah yang akan menjaga kita.Jadi betapa kita wajib memberikan kasih sayang kepada ibu kita.Bapa juga tidak kurangnya,mencari rezeki untuk memberi makan kepada anak-anak dan menghantar anak-anak untuk menuntut ilmu.Apakah kita tidak merasakan betapa besar pengorbanan bapa kepada setiap anak…

Guru merupakan ibubapa kedua kita apabila berada disekolah…tiada guru yang mengajar anak murid mereka untuk bersikap biadap apatah lagi mengajar perkara – perkara yang tidak berfaedah…mereka semua mahu anak-anak murid mereka berjaya dan menjadi insan yang berguna untuk keluarga dan masyarakat..itulah sifat bagi seorang anak soleh dan solehah iaitu mengasihi dan menghormati guru-guru.

Anak soleh dan solehah juga perlu mengasihi teman-teman, tetapi sebelum itu biarlah mencari teman yang memberikan faedah kepada kita dengan saling ingat mengingati antara satu sama lain…bukan sekadar kawan biasa…sanggup berkorban dikala susah dan senang…itulah sebaik-baik teman…



-->> Pesanan untuk anak lelaki <<--
Buat anak lelaki…tanggungjawab sebagai anak lelaki lebih besar daripada anak perempuan…kerana apabila seseorang bapa telah kembali bertemu dengan Maha Pencipta, maka anak lelakilah yang perlu memikul tanggungjawab sebagai ketua keluarga…menjaga ibu dan keluarga…Oleh itu,apa yang perlu anak lelaki buat adalah, perlu mendalami ilmu terutama ilmu agama…jika kita melihat pada zaman sekarang, apabila berlaku kematian keluarga, terutama ibu bapa, ada anak-anak yang telah menswastakan untuk menguruskan jenazah ibu bapa mereka, anak-anak hanya perlu membayar…ini bukanlah ciri-ciri dan sifat-sifat anak yang soleh dan solehah…justeru itu perlulah anak lelaki perlu mendalami ilmu agama…anak lelaki juga perlu menjadi imam didalam solat sekiranya ibubapa suruh, bilamana solat berjemaah dirumah, keakraban dan kebahagian dalam keluarga itu terpancar…anak lelaki juga perlu menjaga dan membimbing keluarga terutama yang ada kakak atau adik perempuan…tanggungjawab anak lelaki adalah memastikan mereka ini menjaga aurat dan batas-batas pergaulan.
-->> Pesanan untuk anak perempuan <<--
Buat anak perempuan, tanggungjawab anda tidaklah seberat tanggungjawab anak lelaki, tetapi tidaklah anda sebagai anak perempuan mengambil kesempatan daripada itu…anak perempuan perlu menjaga aurat dan batas pergaulan mereka…dari segi aurat, anak perempuan perlu melabuhkan tudung hingga ke dada dan tidak memakai pakaian yang menjolok mata ataupun pakaian yang ketat…sesungguhnya bilamana seorang anak perempuan itu melakukan dosa , bukan sahaja diri sendiri yang menanggung dosa, tetapi bapa juga menanggung dosa anak perempuan itu…apakah anda tidak ada rasa kasih sayang kepada seorang bapa??? Amat kejam kepada mereka yang melakukan perkara sedemikian…ingatlah, sesungguhnya amat mudah mereka yang bergelar wanita itu untuk masuk syurga dan amat mudah juga untuk masuk ke neraka…ambillah untuk mudah masuk syurga dengan sentiasa mentaati perintah Allah dan meninggalkan laranganNya…untuk memilih calon suami, carilah calon suami yang bukan sahaja tahu asas dalam agama tetapi mampu membimbing seorang isteri…yang boleh menjadi imam dalam keluarga, dan mampu bertanggungjawab dalam keluarga….
“ Anak soleh dan solehah sebagai harta, hai ibubapa kami pertama anda, tidak jemu berdoa , agar sejahtera terpelihara”.




Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Saya! Like Kalau Suka!

Tuesday, September 25, 2012


Perlukah kita like dan komen pujian pada gambar couple kawan kita? 
Jawapannya:




Contohnya, kita biasa lihat di facebook kawan-kawan, dia letak gambar couple dia dan ada berpuluh orang LIKE dan majoritinya Islam.

kita faham something:-

1. Biasanya orang yang letakkan gambar couple mahukan pujian dan doalah konon²nya.

2. Bila anda LIKE gambar couple haram mereka, secara automatiknya anda telah menggalakkan percouplean mereka. So, dapat dosa tak? Yes. Dapat saham.

3. Contoh pujian yang menyebabkan kita sekali terpalit dosa secara tidak langsung:-



"Sweetnya korang berdua ni..moga cepat kawen.."
"Wow..muka nak iras-iras la..sure panjang jodoh ni.."
"Sama cantik sama padan..."
"Terbaikkkkk"



dan lain-lain lagi pujian yang SEBENARNYA TIDAK PERLU pun.

--
Yang patut anda lakukan adalah, berikan komen-komen seperti ini:-

A: "Astaghfirullahaladzim..."
B: "Nauzubillahi min zaalikh.."
C: "La haula wala quwwatailla billahil 'aliyyil adzim.."
D: "Wal'iyazubillah..."

E: "Allah..minta jauh.."

F: "Ya Allah! Masukkan iman dalam diri mereka. Amin.."
Tanpa komentar-komentar sindiran, makian mahupun kejian.

InsyaAllah, si peletak gambar itu akan merasa malu dan remove gambar tu. Kalau dia tak malu, bererti dia tak ada rasa malu pada Allah.

Tidak kiralah dia itu ada 100ribu pengikut pun. Kita subscribe orang boleh, tapi jangan ikut perangai syaitan orang itu.


orang yang belum ada keputusan muktamad mahu langsungkan pernikahan, kita tidak perlu pun terlalu murah hati berikan doa, "Ya Allah, moga mereka ada jodoh.." . Tapi, kita semua ni baik. Doakan yang baik-baik. ^^ Bagus.

Kalau betul mereka nak ada jodoh dan mahu berkekalan, pasti mereka akan sedaya upaya elak maksiat dari berlarutan.

Cuba fikir, ucapan "Barakallahu lakuma" diwish pada siapa? Pada pasangan couple tidak halalkah?

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Saya! Like Kalau Suka!

Monday, September 17, 2012

Hidupku Milikku

#Assalammualaikum peps..,#
dh lma xtlis entry.., huh! anyway, ari ni panas btul.., dn ari ni aq dh start msuk klas tpi aq pndi2 x p klas sbb.., sbbnya biar rhsia.., aq mau kasi rindu2 org yg dh lma xjmpa aq.., uhux!
entry aq ari ni bbunyi "Hidupku Milikku".., semua yg blaku dlm hdup aq sma ada suka atau duka hnya aq dan DIA yg tahu.., kamu tahu? tdk kn..? nah!
saat sya sdih.. DIA nmpk, Saat sya ketawa, jg DIA nmpk.., semua yg blaku dlm hdup aq mmg DIA yg tntukn.., saat aq lagi sdih dia sdg mguji.., dan aq slalu YAKIN pada DIA bhawa sdih yg dia utuskan bt aq ada hikmah dripdanya.., aq SAYANG DIA..,
Aq buknla mau ckp aq ni tabah! tapi mau bt mcm mna gk kn., sdh ini yg blaku.. trima jew lah.., Kdg2 aq xkuat.., bkn kdg2 tpi aq rsa slalu.., xkuat aq lbih byk dripda kuat.. Itu yg aq rsa.., Ya ALLAH ampunkn aq.., Mgkin d saat ni kwn2 aq tgh gmbira.., bkan gmbirala tpi snang ati.., masuk klas, bwa buku, jmpa kwn2.., jmpa lectrer.., jmpa itu, jmpa ini.., sdgkn aq? aq ada masalh yg mmbuatkn aq xdpt p cmps.., Ah! lupakn.., AKU KN KUAT! MANA BOLE SDIH2 ^_^y... sorry mum n dad, family aq.., sdh byk aq susahkn dorang.., (klu drng baca ayat aq ni, malu pla aq.., haha) -_-! hrap2 la aq dpt klas ptama nnt.., AMIN YA ALLAH..,
Ok guys, itu la entry aq tuk ari ni.., aq haus dn nak out dlu.., pnjg umo jmpa lgi.., Kbai..,Ikhlas dri.. >Aq<

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Saya! Like Kalau Suka!

Thursday, July 5, 2012

Sahabatku..,

~✿>> Kadangkala, kita DIUJI dengan KARENAH manusia..kita bertanya diri :

"Aku TAK PERNAH buat pada orang lain macam tu, kenapa orang buat kat aku macam ni? Aku tak buat kat orang, kenapa orang buat JAHAT kat aku?"

Itulah sebenarnya UJIAN dan TARBIYAH..ujianNya ialah masihkah kita mampu BERSABAR dan BERBUAT BAIK, walaupun kita tak mendapat kebaikan juga?TarbiahNya ialah supaya kita jangan buat pa...da orang lain, apa yang kita tak suka jika orang lain buat pada kita.. Diuji dan dapat PAHALA, sekali dengan pakej ‘PENGAJARAN’ yang tidak diajar di mana-mana..di saat orang lain buat jahat pada kita, MENGHINA kita dan MEMANDANG SINIS kepada kita..teruslah berbuat baik kerana hanya Allah yang MENILAI usaha kita..hanya Dia..♥♥

p/s : Sahabat ibarat CERMIN kita..contoh bila kita tengok cermin, kita nampak tudung kita tidak betul, kita BETULKAN jadi nampak elok..macam itulah sahabat, dia melihat silap kita lalu perbetulkan dan mengingatkan silap kita..bukan terus menghina dan melemparkan kata-kata sinis kepada kita..nilailah sahabat kita, yang BAIK, teruskan jadi TAULADAN..yang buruk harus DITINGGALKAN..:)

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Saya! Like Kalau Suka!

Wednesday, July 4, 2012

Wanita vs lelaki




~✿>> AIR MATA yang menitis amat bernilai buat MENYIRAM API NERAKA, hebatnya penangan air mata ini..maka, JANGANLAH kita sia-siakan air mata dengan perkara yang TIDAK MENDEKATKAN DIRI kepada Allah, dengan HAL yang TIDAK DIBERKATI..ia akan menjadi KERUGIAN YANG BESAR buat diri kita..

p/s : Andai wanita TANPA AIR MATA, maka dunia akan BERDUKA CITA, jagalah KESUCIAN air matamu itu..♥♥







✿~ LELAKI : JANGAN LAYAN wanita tu special sangat jika TIDAK ADA NIAT untuk buat dia menjadi yang SAH/HALAL..wanita ini lain sikit, CEPAT PERASAN dan MUDAH JATUH HATI..jangan letak harapan seandainya hati tidak yakin..jangan beri HARAPN pada yang mudah menyerap harapan..hati wanita ni macam gelas kaca, mudah pecah..bila sudah terluka, susah nak rawat balik..
✿~ WANITA : JANGAN BERHARAP terlalu tinggi kepada lelaki yang kamu sayangi, kerana bila kecewa datang..ia boleh menyakiti hati dan dirimu dengan banyak..jadilah wanita yang TEGAS, MAHAL dan TIDAK MUDAH untuk menerima cinta dari seorang lelaki yang belum sah menjadi milikmu.. p/s : Jangan ada niat ingin kahwin sahaja, tapi TINDAKAN ke arah itu tidak ada..cari calon ini BUKANLAH sahaja-sahaja ingin MENCUBA macam mencuba pakaian..tidak sesuai yang ini, amik yang lainlah..♥♥

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Saya! Like Kalau Suka!

Tuesday, July 3, 2012

GiveAway Contest Gila Buasir Otak: Watak Kegemaran


Watak kegemaran saya : Arale Chan - Sebab.., walau macam mana sekali pun badan dia sakit.., tapi still maintain.., siap bole di modified lagi.., ehee.., pastu, walaupun dia pompuan dan budak kecik, tapi semua orang takut ngan dia termasuklah polis.., hihi.., :P -->> Dia kuat dn tak perlu sangat jaga perasaan orang.., haha.., :P



Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Saya! Like Kalau Suka!

Wednesday, June 27, 2012

Saya Sayang Mak Saya Tau


:: AIR MATA IBU :: ~✿>> Berapa banyak AIR MATA IBU yang kita tidak nampak yang telah GUGUR atas KEKASARAN KATA, KETERLANJURAN PERBUATAN..sama ada sedar atau tidak, mungkin di sebalik senyuman tuanya..ada DUKA yang TERPENDAM terhadap kita..maafkan saya ibu..
p/s : IBU, maafkanlah aku..kerana aku PERCAYA, di dalam hatimu..selalu ADA TANGIS, yang tidak pernah terlihat olehku..♥♥

Renungan Bersama..,

-Bila seronok, aku cari..... pasanganku
-Bila sedih, aku cari.... MAK
-Bila berjaya, aku ceritakan... pada pasanganku
-Bila gagal, aku ceritakan... pada MAK
-Bila aku bahagia, aku pelk erat.... pasanganku
-Bila aku terluka, aku peluk erat... MAK
-Bila sambut valentine, aku bagi hadiah pada pasanganku,
-Bila Hari Ibu, aku cuma dapat ucapkan "SELAMAT HARI IBU"
-Selalu... aku ingat pasanganku
-Selalu... MAK ingat kat aku
-Bila-bila, aku akan telefon pasanganku
-Entah bila, aku nak belikan hadiah untuk MAK
- Renungkan...

-" Kalau kau sudah habis belajar dan bekerja, bolehkah kau kirimkan wang untuk MAK?
MAK bukannya nak banyak.... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah"

-Berderai air mata bila kita mendengarnya...

-Tapi bila MAK dah tak ada...
-MAKKKK.... RINDU MAK.... RINDU SANGAT......

-Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya.....?
-Berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.......?
-Berapa ramai yang sanggup menggantikan lampin ibunya...?
-Berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya.....?
-Berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya.....?
-Berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....?
-Dan akhir sekali, berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya.....???

P/s saat dan ketika ini, saya rindu dekat mama saya.., I LOVE U MOM ^_^y

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Saya! Like Kalau Suka!

Monday, June 25, 2012

Doa untuk Ibu Bapa

-DOA UNTUK IBU BAPA-

Ya Allah
Rendahkanlah suaraku bagi mereka
Perindahlah ucapanku di depan mereka
Lunakkanlah watakku terhadap mereka dan
Lembutkan hatiku untuk mereka

Ya Allah,
Berilah mereka balasan yang sebaik-baiknya,
atas didikan mereka padaku dan
Pahala yang besar atas kesayangan yang mereka limpahkan padaku,
peliharalah mereka sebagaimana mereka memeliharaku.

Ya Allah,
Apa saja gangguan yang telah mereka rasakan
atau kesusahan yang mereka deritakan kerana aku
atau hilangnya sesuatu hak mereka kerana perbuatanku
jadikanlah itu semua penyebab susutnya dosa-dosa mereka
dan bertambahnya pahala kebaikan mereka dengan perkenan-Mu
ya Allah hanya Engkaulah yang berhak membalas kejahatan
dengan kebaikan berlipat ganda.

Ya Allah,
Bila magfirah-Mu telah mencapai mereka sebelumku,
Izinkanlah mereka memberi syafa'at untukku.
Tetapi jika sebaliknya, maka izinkanlah aku memberi syafa'at untuk mereka,
sehingga kami semua berkumpul bersama
dengan santunan-Mu di tempat kediaman yang dinaungi kemulian-Mu,
ampunan-Mu serta rahmat-Mu... .
Sesungguhnya Engkaulah yang memiliki Kurnia Maha Agung,
serta anugerah yang tak berakhir dan
Engkaulah yang Maha Pengasih diantara semua pengasih.
Amin Ya Rabbul Alamin..

Marilah kita kenangkan dosa kita kepada orang tua kita.
Siapa tahu hidup kita dirundung nestapa kerana kedurhakaan kita.
Kerana kita menghisap darahnya, tenaganya, airmatanya, keringatnya.
Istighfarlah, Istighfarlah. ..

Barangsiapa yang matanya pernah sinis melihat orang tuanya, Atau kata-katanya sering mengguris hatinya, atau yang jarang memperdulikan dan mendoakannya...
Percayalah bahawa anak yang derhaka siksanya didahulukan didunia ini.

Ayah... Ibu ampunkanlah dosa-dosa anakmu...
Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Saya! Like Kalau Suka!

Monday, June 18, 2012

Hati2

SILAPNYA SEORANG WANITA ialah :
✿bila dia percaya, maka dia TERLALU PERCAYA..
✿bila dia menyayangi, maka dia MENYAYANGI SEPENUH HATI..
✿bila dia memberi, maka dia BERIKAN SEGALA-GALANYA.. ...

SELAGI BELUM PASTI..janganlah terlalu mempercayainya..
Selagi belum pasti jangan memberi sepenuh hati, selagi belum memiliki.
JANGAN MEMBERI segala-galanya, bila kita terlalu mudah memberi..maka kelak nanti kita akan SANGAT SUKAR MELEPAS PERGI..♥






✿~ Hati-hati MENJAGA HATI..
✿~ Jangan memberi pada yang TIDAK SUDI..
✿~ Jangan berharap pada sesuatu yang TIDAK PASTI..
✿~ Kelak akan MERANA DIRI sendiri..
✿~ Membawa LUKA yang memberkas di dalam hati..
:: BERILAH ia pada insan yang tahu MENGHARGAI :: :: Bukan pada insan yang tidak mengerti::




Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Saya! Like Kalau Suka!

Kata-kata

~ setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang... Setelah ia mulai MENYAYANGIMU, hendaklah kamu MENJAGA hatinya... Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja... Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu, & mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia mengingatmu...
Umpama..,

~Jika kamu memancing ikan... Setelah ikan itu terlekat di mata kail, hendaklah kamu mengambil ikan itu... Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula ke dalam air begitu saja.. Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu & mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup.


✿~ kalau tak mampu mencinta , jangan pernah sentuh hati seseorang ,
✿~ kalau tak mampu setia ,jangan pernah mengukir janji ,
✿~ kalau tak mampu menggenggam hubungan , jangan pernah beri harapan ,
~> kerna hati manusia itu ~>
✿~ terlalu bernilai untuk disakiti ,
✿~ terlalu mahal untuk disia-siakan ,
✿~ dan terlalu berharga untukdihancurkan..
* Pesan pada DIRI.. Jangan tersalah memberi HATI pada insan yang tak sudi.. Pada insan yang tak mengerti.. Kerana,sekali kau memberi, selamanya dia di HATI.. Kerana,sekali kau dilukai, sampai bila-bila tetap kau ingati..
Pesan lagi pada diri, hati-hatilah dalam memberi HATI sebab ia hanya untuk insan yang tahu menghargai betapa tingginya nilai sekeping HATI.



ஜ Walau tak ada ORANG sayang kita TAPI ALLAH SWT ada dekat di hati kita ஜ
ஜ Walau tak ada ORANG cinta kita TAPI ALLAH SWT sentiasa KASIHI kita ஜ
ஜ Walau tak ada ORANG tolong kita TAPI ALLAH SWT ada LINDUNGI kita ஜ
ஜ Walau tak ada ORANG rindu kita TAPI ALLAH SWT tetap tunggu kita ஜ
ஜ Walau tak ada ORANG jaga kita TAPI ALLAH SWT perhatikan kita ஜ
ஜ Walau tak ada ORANG dengan kita TAPI ALLAH SWT ada temankan kita ஜ
Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Saya! Like Kalau Suka!

Kekasih vs Mak

Bila Mak marah, kita melawan. Siap bebel lagi.
Tapi... BILA KEKASIH MARAH KITA DIAM. TANDA KITA BERSALAH.
Di mana kita letak harga PERMATA seorang ibu dalam jiwa kita sebagai anak?
Peringatan untuk diri sendiri dan yang lain.
Sambil-sambil tu, renung-renungkan comic ini. Muhasabah. (u.u)



Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Saya! Like Kalau Suka!

Facebook vs Mati

:. Assalammualaikum.., Hey! Sya baru baca2 note dkt salah satu page yg terdapat kat facebook.., n akhirnya saya jmpa ssuatu yg rasanya sya bole kongsikn dkt anda smua.., So, sya copy paste dkat sini.., harap anda bcalah k.., ^_^y .:

SEMOGA ADA MANFAAT
mari kita renung²kan bersama
fikir²kan bersama
jika satu hari nanti kita mati
akaun facebook ini hanya kita yang tahu passwordnya
hanya kita yang boleh access

dan selepas kita mati
apa yang jadi pada akaun facebook kita..?
mungkin ada yang akan ucapkan takziah
mungkin ada yang selalu menjenguk bagi mengubat rindu
tetapi.....

sedarkah kita..?
gambar² kita..?
akan terus membuatkan kita terseksa di alam kubur..?
gambar² yang tidak ditutupi aurat dengan sempurna
macam mana nanti...?

lelaki ajnabi terus²an tengok
dalam masa yang sama
tiada siapa yang boleh deletekan gambar kita
walau sudah bertahun² kita mati
gambar itu terus ada
saham dosa terus meningkat
macam mana....?
pernah terfikir tak..?
tudung singkat yang dipakai tu akan selamatkan kita dalam kubur nanti..?
legging dan jeans ketat itu boleh selamatkan kita..?
baju yang membalut aurat itu pula bagaimana...?
pernahkah kita terfikir...?
mungkin kini
kita masih merasa tak sabar mahu berkongsi cerita dengan gambar² kita yang cantik
tempat² yang kita dah lawati di muka bumiNya
kita berbangga dan bermegah² dengan apa yang telah kita buat

tapi di akhirnya nanti
semua itu tidak akan membawa erti
semuanya hanya tinggal kenangan bagi yang masih hidup
di alam kubur
semua itu tidak sedikit pun boleh menyelamatkan kita

cubalah kita renung²kan
saham dosa yang terus meningkat walau setelah ketiadaan kita di muka bumi sehingga ke hari akhirat
tutupilah auratmu sebelum auratmu ditutupkan
peliharalah dirimu sebelum dirimu dikapankan

jagalah maruah diri sebagai seorang muslimin dan muslimah
mati itu pasti
kerana itu janji ALLAH
persiapkan diri untuk mati itu perlu

moga ALLAH redha dengan perkongsian ini
amin² ya robal alamin





Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Saya! Like Kalau Suka!

Ladies n Guys..,

:. Guys.., Jangan pernah menyakiti seorang wanita kerana mereka adalah orang yang akan melahirkan anakmu dengan penuh rasa sakit.:

:. Ladies.., Jangan pernah meremehkan seorang lelaki kerana mereka adalah orang yang akan menjaga kamu seumur hidupmu.:

:. Hakikatnya ladies n guys bersifat lengkap melengkapi.., takkan indah dnia dn hidup ini tnpa khadiran antra 1 sma lain.., mengertilah haty sesiapa pun.., pasti bahagia yg kta kecapi.., ^_^y .:

:. Dan meski kita rasa sakit dgn tindakan seseorng trhadap kita.., ketahuilah bahawa dalam hidup terkadang kita perlu memilih tuk meminta maaf pada seseorang bukan bererti kita salah tapi kerana kita takut kehilangannya.., .:

1. Dalam garang seorang wanita pasti ada lembutnya ~>
2.. Semarah-marah seorang wanita pasti akan hilang jua ~>
3.Dalam benci seorang wanita, pasti ada kasih sayang jua ~>
4. Dan menyayangimu tidak bererti dia menunjukkannya ~>
5. Kerana lumrah seorang wanita mempunyai sifat malu ~>
6. Kerana kelembutan seorang wanita merupakan fitrah tercipta ~>
7. Jadi hargailah dia dan bimbinglah dia ke arah jalan Nya~>
Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Saya! Like Kalau Suka!

Saturday, June 16, 2012

Hati

✿~ Seseorang yang sentiasa TERSENYUM RIANG di hadapanmu, ketahuilah dia sering MENYAPU AIR MATANYA tatkala sendirian..

✿~ Seseorang yang sentiasa MENYUNTIK KATA-KATA SEMANGAT dan PERANGSANG kepadamu, ketahuilah tatkala itu dia sedang menyu...lam hatinya yang RETAK SERIBU..

✿~ Seseorang yang sentiasa KELIHATAN KUAT di hadapanmu, ketahuilah dialah yang sentiasa MENGADU LEMAH di hadapan Penciptanya.

✿~ Seseorang yang KETAWANYA menceriakan harimu, ketahuilah tatkala itu dia sedang MEMBALUT LUKA di dadanya..



Siapa Wanita Cantik? Wanita cantik ialah:
1.Melukis kekuatan melalui masalah
2.Tersenyum saat tertekan
3.Tertawa saat hati sedang menangis
4.Tabah di saat terhina
5.Mempersona kerana memaafkan
6.Mengasihi tanpa balasan
7.Bertambah kuat dalam doa & pengharapan Ilahi…

Ya Allah… Walaupun aku tidak cantik di mata manusia, cukuplah sekadar cantik dihadapan-MU


Ya ALLAH ♥ ...
Andai aku sesat dalam kabus perasaan,
bukakanlah hati aku ini menerima petunjukMu.
Andai aku diasak oleh 1001 godaan nafsu,
bantulah aku dengan benteng imanMU....
Andai aku kecewa dan terluka,
balutilah jiwaku dengan dengan kehebatan alunan ayat-ayat suciMu.
Andai aku tertarik pada laranganMU,
payungilah aku dari ajakan iblis Laknatullah itu.
Mudah-mudahan cintaku hanya padaMu,
rinduku hanya pada nikmat SyurgaMU dan setiaku hanya pada perintahMU. Amin~
Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Saya! Like Kalau Suka!

Still syg dier..,

Naper ko still syg dia, walau dia dh tinggalkan ko ??
Naper ko still syg dia , walau dia dh buang ko ??
Naper ko still syg dia , walau dia dh hancurkan ht ko ??
Naper ko still syg dia , walau dia dh pijak cinta ko ??
Naper ko still syg dia , walau dia runtuhkan mahligai ko ??
Naper ko still syg dia , walau dia pergi tanpa belas ??
Naper ko still syg dia , walau ko menangis dia pandang ko penuh benci ??
Naper ko still syg dia , walau dia tak pernah pikir susah ko ??
NAPER?NAPER?Naper ko still sayang dia ??? !!~
Oh God..,
Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Saya! Like Kalau Suka!

Couple..,

Kalau bercinta ♥,
jangan berkepit macam belangkas ♥,
hantar surat berbelas-belas ♥,
SMS berbalas-balas ♥,
masa dating sebelah tandas ♥,
berpeluk-peluk dalam bas ♥,...
asyik menjeling dalam kelas ♥,
minum air perghh kongsi segelas ♥.

Bila ada konflik ♥,
haa mula la nak frust ♥,
nak tunai solat pun malas ♥,
tak dapat tumpu study dalam kelas ♥,
waktu result nak keluar tahu pulak cemas ♥,
takut ♥.. exam tak pass ♥,
tup2 awek sendiri kena kebas ♥,
kesian ♥.. melepas ♥.


So ♥, jadilah couple yang ada class ♥,
berdating ikut lunas ♥,
bergaul ada batas ♥,
jaga maruah dengan tegas ♥,
syariah dijaga dengan jelas ♥,
tutur kata sentiasa beralas ♥,
kalaulah cinta yang dihulur ikhlas ♥,
janganlah bimbang ♥, cintamu pasti berbalas ♥.


♥ cinta bukan pada c0uple..
♥cinta bukan pada I ♥ U..
♥ cinta tidak terletak pada I MISS U..
♥ itu semuanya cinta nafsu..
♥ cinta suci itu akan terucap saat lafaz ijab qabul dilafazkan..
♥ ketika itulah tujuan cinta menjadi kerana Allah..
♥ satukanlah cinta kerana Allah ♥
Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Saya! Like Kalau Suka!

Thursday, May 24, 2012

Siapakah jodoh kita agaknya yer??

Mencari pasangan hidup bukan mudah. Pasangan hidup maknanya pasangan untuk hidup bersama, bukan sekejap. Jika umur panjang mungkin bersama sehingga 50 tahun. Bangun bersama, makan bersama, berbual bersama, tidur bersama.Berkongsi anak, berkongsi rumah, berkongsi rasa, berkongsi kasih. Maka, mencari pasangan hidup ini memang perkara serius. Serius. Memang serius.Jangan akibat si dia mengurat anda, maka anda terus terpesona dan bersetuju. Jangan semata si dia comel atau glamour, maka anda terus mengambilnya.Fikir betul-betul. Solat istikharah dan banyakkan berdoa. Selagi belum tenang jiwa, tunggu dulu. Usah tergopoh gapah. Mencari jodoh, perlukan panduan. Perlu ada sandaran ilmu dan petunjuk. Siapa jodoh saya? Untuk mengetahui, tepatnya menebak siapa jodoh kita dalam bahasa ikhtiarnya, maka hal itu juga sangat ditentukan bagaimana kita mengetahui ”siapa diri kita”. Sangat sulit meneka siapa jodohnya bagi orang yang belum mengenal dirinya. Oleh kerana itu orang yang sudah faham siapa dirinya akan mudah untuk menemukan jodohnya. Jadi, ikhtiar yang harus kita lakukan pertama kali agar mendapatkan jodoh terbaik adalah memperbaiki diri. Kerana Allah telah berjanji lelaki yang baik adalah untuk perempuan yang baik, dan perempuan yang baik adalah untuk lelaki yang baik pula. ^_^y

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Saya! Like Kalau Suka!

Monday, May 21, 2012

Kematian

:. Bismillahhirrahmanirrahim......., .:

Skrg ni tyme tuk study sbb bsok ada paper tuk Learning Organization. Kasi down dlu fkiran, rest sbntar.., ehee bak kata kawan aq.., jgn tlmpau bljr nnt jdi gila.. uhuuu..
aq tiba2 tringat psl mati.. bukan tiba2 tpi sjak bbrpa menjak ni aq slalu ingat psl mati..,
jdi, aq mau tulis something about M.A.T.I............................


Nabi Muhammad s.a.w bersabda: "Adapun hamba yang kafir, jika akan meninggal dunia dan menghadapi akihirat, maka turun kepadanya Malaikat dari langit yang hitam mukanya dengan pakaian hitam, lalu duduk dimukanya sepanjang pandangan mata, kemudian datang Malaikulmaut dan duduk disamping kepalanya lalu berkata: "Hai roh yang jahat, keluarlah menuju murka Allah." Maka tersebar disemua anggota badannya, maka dicabut rohnya bagaikan mencabut besi dari bulu yang basah, maka terputus semua urat dan ototnya, lalu diterima akan dimasukkan dalam kain hitam, dan dibawa dengan bau yang sangat busuk bagaikan bangkai, dan dibawa naik, maka tidak melalui malaikat melainkan ditanya: "Roh siapakah yang jahat dan busuk itu?" Dijawab: "Roh fulan bin fulan." dengan sebutan yang amat jelek sehingga sampai dilangit dunia, maka minta dibuka, tetapi tidak dibuka untuknya. Kemudian Nabi Muhammad s.a.w membaca ayat: "Laa tufattahu lahum abwabus samaa'i, wala yad khuluunal jannata
hatta yalijal jamalu fisamil khiyaath." (Yang Bermaksud) "Tidak dibukakan bagi mereka itu
pintu-pintu langit dan tidak dapat masuk syurga sehingga unta dapat masuk dalam
lubang jarum."



Alfaqih Abu Ja'far meriwayatkan dengan sanadnya dari Abdullah bin Umar r.a. berkata: "Seorang mukmin jika diletakkan dikubur maka diperluaskan kuburnya itu hingga 70 hasta dan ditaburkan padanya bunga-bunga dan dihamparkan sutera, dan bila ia hafal sedikit dari Al-Quran cukup untuk penerangannya jika tidak maka Allah s.w.t. memberikan kepadanya nur cahaya penerangan yang menyerupai penerangan matahari, dan didalam kubur bagaikan pengantin baru, jika tidur maka tidak ada yang berani membangunkan kecuali kekasihnya sendiri, maka ia bangun dari tidur itu bagaikan masih kurang masa tidurnya dan belum puas. Adapun orang kafir maka akan dipersempit kuburnya sehingga menghancurkan tulang rusuknya dan masuk kedalam perutnya lalu dikirimkan kepadanya ular segemuk leher unta, maka makan dagingnya sehingga habis dan sisa tulang semata-mata, lalu dikirim kepadanya Malaikat yang akan
menyiksa iaitu yang buta tuli dan bisu dengan membawa puntung dari besi yang langsung dipukulkannya, sedang Malaikat itu tidak mendengar suara jeritannya dan tidak melihat keadaannya supaya tidak dikasihaninya, selain itu lalu dihidangkan siksa neraka itu tiap pagi dan petang."
Abu-Laits berkata: "Siapa yang ingin selamat dari siksaan kubur maka harus menlazimi empat dan meninggalkan empat iaitu:
~ Menjaga sembahyang lima waktu
~ Banyak bersedekah
~ Banyak membaca al-quran
~ Memperbanyak bertasbih (membaca: Subhanallah walhamdulillah wal'aa ilaha illallah wallahu akbar, walahaula wala quwata illa billah)
Semua yang empat ini dapat menerangi kubur dan meluaskannya.
Adapun empat yang harus ditinggalkan ialah:

~ Dusta
~ Kianat
~ Adu-adu
~ Menjaga kencing, sebab Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Bersih-bersihlah kamu daripada kencing, sebab umumnya siksa kubur itu kerana kencing. (Yakni hendaklah dicuci kemaluan sebersih-bersihnya.)
p/s: k, aq out dlu.., Assalammualaikum...?

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Saya! Like Kalau Suka!

Thursday, May 17, 2012

Nasihat untuk org yg bcnta2

:. Bismillahhirrahmanirrahim.... .:

Dengarlah pesanan ini ea.., ^_^y

1. ❤ Janganlah kau membiarkan kemanisan bercinta dihirup sebelum engkau berkahwin dengan ‘si dia’....

2. ❤ Bercintalah kau dengannya sekadar sahaja. Kelak mungkin ‘si dia’ bukan jodoh untukmu.

3. ❤ Jika kau ingin berbahagia seumur hidup, tahanlah dirimu untuk berbahagia sebelum engkau berhak menjadi milik ‘si dia’.

4. ❤ Jika engkau menyintainya, binalah asas perkahwinan dengan tidak melanggar syariat-Nya.

5. ❤ Kebahagiaan yang kau lihat sebelum berkahwin hanya palsu, yang hakikatnya adalah selepas kau diijabkabulkan.

6. ❤Jikalau engkau inginkan pasangan hidupmu yang terbaik dalam untukmu, maka engkaulah yang patut menjadi yang terbaik dahulu.

7. ❤ Membina keserasian sebelum berkahwin bukanlah dengan cara berdating, cukuplah sekadar engkau tahu apa yang perlu kau tahu.

8. ❤ Bercintalah untuk mencapai cinta-Nya.

9. ❤ Jika engkau masih belum bercinta, tahanlah dirimu untuk bercinta sehingga yakin cinta tersebut membawamu ke gerbang perkahwinan.

10. ❤ Jangan biarkan nafsumu dengan cinta yang tidak diterima di sisi Allah, kelak Allah akan tarik kebahagiaan darimu. ^_^ ~ Selamat Bercinta Sampai ke SYURGA ~ ^_^y

p/s: aq slalu ingat yg no 9 tu.., HeHeHe.., ❤



Jom kta bca2 sini.., ehee

~::Takdir kadang-kadang MEMPERTEMUkan kita dengan SESUATU yang tidak diundang, ~::MEMBERI apa yang tidak dirancang, ~::MEMAKSA kita mengalirkan air mata kesedihan serta membuatkan kita rasa kehilangan.. ~::Namun TAKDIR juga menerpa kita dengan erti perkenalan, menyulam erti kasih sayang, menanam erti persahabatan, menghadiahi kemanisan dalam kegembiraan,menyemai benih keakraban, ~::serta memberi PELUANG menilai siapa SAHABAT, siapa KAWAN dan siapa sekadar KENALAN yang mengisi ruang dalam episod kehidupan..~ ❤

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Saya! Like Kalau Suka!

:. Bismillahhirahmahnirahim....., .:


Hari ini tanggal 17 mei 2012 bersamaan hari khamis..
♫♪♥♥[̲̅̅H̲̅][̲̅̅A̲̅][̲̅̅P̲̅][̲̅̅P̲̅][̲̅̅Y̲̅] [̲̅̅B̲̅][̲̅̅I̲̅][̲̅̅R̲̅][̲̅̅T̲̅][̲̅̅H̲̅][̲̅̅D̲̅][̲̅̅A̲̅][̲̅̅Y̲̅]♥♥♫♪ pada yg myambut bufday ari ni ea.., mga pnjg umo, murh rzki, sihat slalu n slmt Dunia Akhirat..., ^_^y
lets me tell u what the important thing that i will adapt for this week..! My exam! yeah..,
hari mingg (20 ari bulan) first paper aq tuk paper ststistic.., aq mhu trget 'A' tuk paper ni.., sbb kwan2 aq yg lain yg dh amik paper ni kbnykknnya score 'A'.., aq mau gk buktikn yg aq pun bole cam drng.., tapi kenalah study kuat2.., teman setia aq spjg sminggu ni adalah calculator and table z n t.., ahaa.., :P nda pa.., biar penat skrng nnt hasilnya akn ok2 sejja.., ehee ^_^y

second paper - 22 mei ari selasa, paper learning Organization.., klu bole ni pun aq score 'A'.., Amin..,

xam ke-tiga - 23 mei ari rabu, paper NGO.., paper yg ni aq xscore 'A'.., 'B' jk la.., sbb susah ey.., :P

last paper - 26 mei ari sabtu, paper Management Gurus.., paper ni 50-50, antra aq dpt score tau x.., arap2 dpt ea.., ^_^y

::: tanggal 27 ari ahad, aq dh bole balik n holiday 1 bulan.., suka2.., HaHaHa.., :::

✿◕‿◕✿ ❀◕‿◕❀ ❁◕‿◕❁ ✾◕‿◕✾ ✿◕‿◕✿ ❀◕‿◕❀ ❁◕‿◕❁ ✾◕‿◕✾

Score : Statistic- A
Lo - A
NGO - B
Mngmnt Gru - B
Pointer: 3 ke atas..,
~ Amin..., ^_^y ~

p/s : ❤ Mama bilang bljr bgs2.., ok mama.., InsyaAllah.., nnt blik ta jmpa ea.., ehee.., ◕ ‿ ◕


Nak kongsikn ayat2 d bwa ni yg aq baca dlm Fbook.., baca ea.., ^_^y

❤ Belajarlah untuk kehilangan dia.... andai dia bukan jodoh kamu
❤ Belajarlah untuk tabah.... andai dia pergi dari hidup kamu
❤ Belajarlah untuk terima hakikat... yang dia bukan milik kamu
❤ Belajarlah untuk berhenti mencintai dia.... andai cinta dia bukan untuk kamu

❤Kadang2 ALLAH tidak memberikn apa yg kita mahu. Bukan kerana kita tidak berhak untuk perkara tersebut. Tetapi kerana ALLAH tahu kita berhak mendapat yang lebih baik daripada itu.✿◕‿◕✿
Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Saya! Like Kalau Suka!




◕ Kewibawaan seorang LELAKI itu BUKAN di lihat dari beberapa banyak & pintar dia menaklukkan seorang WANITA..Tapi kewibawaan seorang LELAKI itu di lihat seberapa pandai dia MENJAGA HATI seorang WANITA untuk memuliakannya di hadapan SANG PENCIPTA ◕ *Subhanallah...^.^

✿~ Tuhan memberi kita dua kaki untuk berjalan, ✿~ Tuhan memberi dua tangan untuk memegang, ✿~ Tuhan memberi dua telinga untuk mendengar ✿~ Tuhan memberi dua mata untuk melihat. ✿~ Tetapi mengapa Tuhan hanya menganugerahkan sekeping hati pada kita? ✿~ Kerana Tuhan telah memberikan sekeping lagi hati pada seseorang untuk kita mencarinya. Itulah namanya Cinta.

~✿>>Carilah LELAKI yang mampu menjadi IMAM untukmu. ~✿ Yang menitis air mata melihat kesakitanmu ketika melahirkan zuriatnya. ~^_^y Lelaki yang membangunkanmu untuk BERIBADAT bersama-sama di sepertiga malam ~✿Jika pencarian itu telah engkau temui, jangan lupa bersyukur kepada-Nya. Jadilah PERMAISURI hatinya, peneman dikala SUKA dan DUKA, pengubat RINDU dan LARA. InsyaALLAH :)
Wanita "MENARIK" jadi REBUTAN untuk DIPERMAINKAN, tetapi wanita SOLEHAH jadi REBUTAN untuk DIPERISTERIKAN. ♥ —
~ Hakikat kecantikan adalah bibir yang berhias kejujuran, mata yang berhias kasih sayang, Tangan yang berhias derma, Tubuh yang berhias sikap santun, Dan hati yang diwarnai keikhlasan..,
Sekiranya benar cinta, mestilah hendak bersama hingga ke syurga. Apa-apa yang membawa ke neraka, itu bukan cinta namanya.♥‿♥
♥ Ada orang kahwin MUDA, sebab itu yang TERBAIK untuknya.. ♥ Ada juga yang LEWAT nikahnya, sebab itu yang TERBAIK untuk dirinya.. ♥ Bukankah segala apa yang ditetapkan Allah itu yang TERBAIK untuk hambaNya.. ♥ Jadi, tak perlu kisah sangat kalau orang tu kahwin MUDA ke atau LEWAT usia... (◕‿◕✿) —


Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Saya! Like Kalau Suka!

Sunday, May 13, 2012



Rama-rama tidak tahu betapa indahnya warna sayap mereka, akan tetapi manusia lebih tahu betapa indahnya warna mereka.." Begitulah juga diri kita, tidak tahu betapa indah dan istimewanya diri kita. Namun begitu betapa Allah tahu dan meng"istimewa"kan kita dimataNya. Bersyukurlah ke atas nikmatnya. :) ♥

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Saya! Like Kalau Suka!



~♥:: Muslimah, jadilah seperti pohon semalu. Dirimu yang tajam bisa mematahkan niat sesiapa yang ingin mendekatimu. Bila didekati, dirimu menunjukkan sifat malu dan tak berkehendak. Namun dirimu masih mempunyai keistimewaan dimana bunga semalu sangat cantik. Dan itulah ibarat muslimah sejati. Walaupun cantik, tapi bukan mudah untuk didekati :: ~♥
Pertama, pohon semalu akan kuncup apabila disentuh. Ini boleh diibaratkan bahawa wanita perlu mempunyai perasaan malu (pada tempatnya). Kedua, semalu mempunyai duri yang tajam untuk mempertahankan dirinya. Oleh itu, wanita perlu tahu mempertahankan diri dan maruah sebagai seorang wanita muslim. Ketiga, semalu juga mempunyai akar tunjang yang sangat kuat dan mencengkam bumi. Ini bermakna wanita solehah hendaklah mempunyai keterikatan yang sangat kuat dengan Allah Rabbul Alamin.
Dan akhir sekali, semalu akan kuncup dengan sendirinya apabila senja menjelang. Oleh itu, para wanita sekalian, kembalilah ke rumahmu apabila waktu semakin senja. Ambillah pengajaran dari semalu walau pun ia hanya sepohon tumbuhan yang kecil.... ^_^y

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Saya! Like Kalau Suka!

Saturday, April 28, 2012

JomBaca

terima kasih awak, saya cuba untuk berhenti menyukai awak saya cuba untuk berhenti dari mengingati awak saya cuba untuk berhenti mendekati awak saya cuba untuk berhenti melihat apa sahaja yang berkaitan dengan diri awak kerana ...




:. Jangan meletakkan harapan terlalu tinggi di jiwa, kerana pengetahuan masa depan dalam kekuasaanNya. Jika tingginya harapan tersimpan, hingga tidak terjangkau oleh fikiran, kelak akan binasanya kehidupan, seandainya ia tidak menjadi kenyataan.. .:






Betapa besarnya "makna" sebuah pernikahan Betapa besarnya tanggungjawab seorang suami.
Allahuakbar.
رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ
إِمَامًا
“Wahai Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati Kami, dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa.” (Al-furqan: 74) —
:. Skdr ingat-mgingati.., .:
~✿Kita orang perempuan JANGAN MUDAH TERTIPU dengan ayat lelaki yang MENGORAT versi baik:
"saya tertarik dengan status-status tazkirah awak di facebook.." atau "saya nak awak bimbing saya jadi baik.." dan yang sewaktu dengannya..
Ketahuilah, lelaki itu FITRAHNYA MEMBIMBING WANITA, bukan dibimbing wanita..dan jika betul dia inginkan bimbingan, dia pasti akan MENCARI SAHABATNYA yang SOLEH ataupun PARA USTAZ..
p/s : Jika dia mencari kamu sebagai 'PEMBIMBING', sangat pasti ada udang di sebalik mee..HATI-HATI dengan AYAT LUNAK ORANG LELAKI..♥♥ ::
Lelaki yang BAIK adalah lelaki yang boleh membimbing wanita ke jalanNya, BUKAN MENGHANYUTKANNYA ::

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Saya! Like Kalau Suka!

Friday, April 27, 2012

NothingToSay..,

❥:. Setia itu menyakitkan.., kn?? .:
Jangan terlalu mendalami tentang cinta, bila memang xbisa menerima kegagalan..,
Cinta bisa bahagia dan bisa terluka... disakiti... menyakiti hati..
Jangan pernah setia..! Bila harus berhujung menyakitkan
Sia2x setia bila harus selalu terluka
Mungkin kerna setia, cinta xkan pernah akan bahagia
Tapi kerna mendua... cintakan berakhir bahagia... ^_^y
Kerna cinta yg bisa mmbuat bahagia...
Kerna cinta yg bisa mmbuat terluka...
Kerna cinta yg bisa mmbuat bahagia...!
Kerna cinta yg bisa mmbuat terluka...!
❤ ~ Remember that.......!!! uhuu :P ~ ツ


❥:. Terlalu.., .:
Aq terasa mati ditinggal kekasih
xpernah terfikir ini bisa terjadi
Aq terasa pilu saat kau berlalu
Hilang semua kisah cinta dlm hatiku
Cintaku padamu telah setinggi langit
Namun kau xmerasakan
Sayangku padamu kan ku ingat selalu
Biarku bawa sndiri...
Aq xbisa menahan langkah kakimu
Aq xbisa menahan kepergianmu
Kmu trlalu.. telah dgn yg lain utk hidupmu nnT
Aq xbisa menahan air mataku
Aq xbisa menahan kesedihanku
Hati telah hancur... hilang semua mimpiku..,
✿ ................. ✿
Aq xbisa menahan kepedihanku
Aq xbisa menahan air mataku
Hati telah hancur... hilang semua mimpiku utk hidupk nanT.., ❤

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Saya! Like Kalau Suka!

:. Wahai air mata.., tetaplah kau disana.., di saat aq bhadapn dgn dia, dia dan dia, jgnlah engkau tnjukkan dirimu. sembunyikan dirimu di balik senyuman yg aq persembahkan. ssungghnya ketahuilah duhai air mata.., aq xmahu dia melihat aq lemah berdiri longlai di hadapannya. aq hnya mahu nampak sempurna di hadapannya.., wahai air mata.., di kala aq sendirian sambil menadah tangan kepadaNya, ketahuilah aq butuhkan kau.., sebagai tanda aq rindu dan cintakan Dia Penciptaku.., aq butuhkan kau atas nama keikhlasan dan bkannya kepura2an.., Air mata, sesungguhnya engkau air yg suci.., aq xmahu mengotorimu dgan perasaan yg munafik..., aq xmahu mengotori kau dgn alasan yg xkukuh, dengan kebatilan dan dengan atas nama kata-kata nista.., wahai air mata.., di kala aq sedang bersedih dan berduka menjalani hidup ini, aku benar-benar mengharapkan kau.., kerana di saat aq lagi bersedih aq sdah tidak mampu untuk berkata-kata.., dan dengan kehadiranmu maka aq bdoa dan bharap agar ada insan yg mengerti akan pnderitaan yg aq alami.., air mata.., tetaplah kau bersamaku, mskipun sering kali orang melabelkan kau sebagai tanda kelemahan.., namun aq percaya, tanpa kehadiranmu tiadalah erti hidup kami insan kerdil di muka bumi ini.., kerana dgn adanya kau, itulah tandanya kami cinta dan kasihkan Dia ketika kmi menghapNya memohon keampunan.., InsyaAllah..,^_^y .:







❤:. Puisi Tentang Cinta.., .:❤ツ

Tersenyumlah saat kau mengingatku

Kerna saat itu... aq saaaangat mrindukanmu

Dan menangislah saat kau merindukanku

Kerna saat itu aq xberada disampingmu...

Tetapi... pejamkanlah mata indahmu itu

Kerna saat itu aq akan terasa ada di dekatmu

Kerna aq telah berada di hatimu untuk selamanya

X ada yg tersisa lagi untukku selain kenangan2 yg indah bersamamu

Mata indah yg dgnnya aq biasa mlihat keindahan cinta

Mata indah yg dahulu adalh milikku

Kini semuanya terasa jaauh meninggalkanku

Kehidupan terasa kosong tanpa keindahanmu

Hati, Cinta dan Rinduku adalah milikmu

Cintamu xkn pernah mmbebaskanku

Bagaimana mungkin aq terbang mncari cnta yg lain

Saat sayap2xku telah patah keranamu

Cintamu akn ttp tnggl bsamaku hingga akhir hayatku

Dan....... Setelah kematian

Hingga tangan Tuhan akn mnyatukn kita lgi

Betapapun hati telah terpikat pada sosok terang dlm kegelapan

yg tengah menghidupkan sinar hidupku

Namun xdpt mnyinari dn mghangatkn perasaanku yg ssungguhnya

Aq tdk pernah bisa mnemukn cnta yg lain slain cntamu

Kerna mereka xtertandingi oleh sosok dirimu dlm jiwaku

Kau xkn pernah terganti, bagai pecahan logam mengekalkn kesunyian, kesendirian, dan

kesedihanku

Kini...... aq telah kehilanganmu ❤

Ƹ̴Ӂ̴Ʒ

~ Hilang semua janji, semua mimpi2x indah.. hancur hati ini melihat semua ini,

Lenyap telah lenyap kebahagiaan di hati.. ku hnya bisa menangisi semua ini,

Hancur hati ini melihat kau telah pergi.....

Langit menjadi gelap berkelabu, menyelimuti hatiku

Di antara kita berdua... ku akn menanti sebuah keajaiban yg membuat kita

Bisa bersama kembali.., ^_^y ❤ ..(,")♥ ♥(".)...♥


Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Saya! Like Kalau Suka!

ApaApaLaa..,

:. Hati, jiwa dan minda ini selalu ada bersama kita tapi terkadang kita sukar untk mentafsir sendiri apa yg yg kita rasa, yg kita alami dan yang kita hadapi.., rasa suka pada ssorang juga kadang2 sukar untuk kita rasakan. suka sebagai apa? sebagai kawan biasa atau lebih dari itu? inilah yang di katakan mainan perasaan. Owh mind, atas nama cinta dan kasih, tetaplah kau pada satu ingatan yg dlayangkan just for him/her yang benar-benar telah mncuri hatimu.., when you don't know whos the person that you really love, dn siapakah dia yg selalu membuat jantungmu berdegup kencang dan nafasmu seakan terhenti saat bhadapan dgnnya..? If you want to know where your heart is, look where you mind goes when it wanders.., Kadang.., meski dalam dirimu terdapat kata yang sangat ingin kamu ungkapkan pada seseorang, kamu hampa kata ketika dia berada di hadapannya? so, who's the guy? ^_^y .:








Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Saya! Like Kalau Suka!

Saturday, April 21, 2012


















..Tuhan.., aq tdk prlu org smpurna utk mndampingiku..,
..aq hnya ingin seorg yg mau mjdi plengkap kkrganku..,
..Mmbuat aq mrasa 'ADA'
..Mmbuat aq tsnydn bkata 'AKU B'UNTUNG MMILIKINYA..,'

.. Tuhan.., berilh kkuatan d stiap lngkhku,
Berilh ketegaran d stiap dukaku,
Berilh hikmah d stiap masalahku,
Berilah kdamaian d stiap resahku,
Tuntunlh slalu, aq ke jlnMu..,
Jgn biarkn aq ... tsesat lgi ...






Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Saya! Like Kalau Suka!



... Hadiah yg tbaik utk seorg shbt adalh Doa...
... Hadiah yg tbaik utk seorg msuh adalah kmaafan...
... Hadiah yg tbaik utk seorng guru adalh kjyaan...
... Hadiah yg tbaik utk seorng murid adalh tauladan...
... Hadiah yg tbaik utk sbuah khidupn adalh k/syg...
... Hadiah yg tbaik utk sbuah kmatian adalh Al-Fatihah...
... Hadiah yg tbaik utk ibubpa adalh kbaktian...
... Hadiah yg tbaik utk isteri adalh pghargaan...
... Hadiah yg tbaik utk suami adalh ksetiaan...
... Hadiah yg tbaik utk anak adalh pnddikn...
... Hadiah yg tbaik utk diri sndiri adalh kjujuran...
... Hadiah yg tbaik utk Rasulullah s.a.w adalh selawat...
... Hadiah yg tbaik utk Allah S.w.t adalh ketaqwaan...
Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Saya! Like Kalau Suka!

Thursday, April 19, 2012

FaceBook..,





::: Mungkin ada yg senyap2 mengikuti perkembangan FB kita, yg kerap baca post2 tanpa like n tanpa sebarang komen, n mungkin merekalh yg sentiasa mengingati kita dlm doa2 mereka... insyaAllah..amin :) :::
::: Sow sweet klu ada org yg krap mgikut pkmbgan kta dlm diam.., org bilang... " Bile sye rindu.., sye akn tengok wall awk.., " :::
::: Bila kta update status yg bbunyi lucu, mreka akn ktawa tnpa sdr.., bla kta update status yg mgatakn kta skit.., mreka akn bdoa tuk kta, n bila kta lma Xupdate status, mrka ttnya2 kmana kta mghlang? ada mslh kh kta? atau apa jua kmungknan.., =) :::
::: Apapn.., dunia FACEBOOK mmbawa kta mnerokai sluruh dunia.., mncari shbt sma ada jaoh ataupn dkt..., mncari tman yg mgkin dh lma xjmpa.., dn mgkin jg utk mncari jodoh.., mngkin.., siapa taukn., HeHeHe.., :P :::
>> Saya orangnya yang hari hari bukak profile awak tanpa awak sedar..
>> Saya orangnya yang tengok gambar gambar awak tanpa klik LIKE ataupun COMMENT .
>> Saya orangnya yang akan excited tiap kali nampak nama awak dengan bulatan hijau kat ruangan chat..
>> Saya orangnya yang takut kehilangan AWAK walaupun saya tahu awak tetap takkan sayang saya lagi…

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Saya! Like Kalau Suka!

Friday, April 13, 2012

Thursday, March 29, 2012


::: Jika tiada tmt mgadu, mgadulh kpada Dia, kpada Dialh sbaik2ny tmt kta mgadu.. krana Dia sntiasa ada bila kta mmrlukan, sntiaa mdngar apa yg kta pkatakn.., cpat tau lmbt prtolongan dariNya perlulah kta bsabr krana Dia sdg mrncng apa yg tbaik bt kta.. kerna Dia tau apa yg tbaik tuk kta :::



::: Tua, muda, mskin, kya... sma shja krana status kta adalah hmba... yg bkuasa adalah DIA krana statusNya adalah Tuhan kta :::
:72::72::72::72::72::72::72:
Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Saya! Like Kalau Suka!

Sunday, February 5, 2012

15 Penyakit-penyakit Aneh..Subhanallah

Jom kita tengok 15 penyakit-penyakit aneh yang ada dalam dunia ni…




PROGERIA



TREE BARK SKIN DISORDER





LION FACE SYNDROME




PORPHYRIA-THE VAMPIRE DISEASE






WEREWOLF SYNDROME





PROTEUS SYNDROME






NEUROFIBROMATOSIS






POLYDACTYLISM








LAMREY DISEASE







ELEPHANTIASIS





ARGYRIA





TRICHOTILLOMANIA






CUSHING SYNDROME






NECROTISING FASCILITIS




FIBRODISPLASIA OSSIFICANNS PROGRESSIVA









P/S: Subhanallah, Bersyukurlah kita Kerana Mendapat kesihatan Yang Sihat.. AllahuAkhbar..

Shared From: ohduniaku.com
























Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Saya! Like Kalau Suka!